Se adresse

Den Ydre Helt - Skoleklar børnehavebørn

HELTESKOLEN laver Heltetræningsforløb i Krogårdens børnehave, Vejle i 2013. Heltetræningsprogrammet hedder Den Ydre Helt, hvor børn skal lære at navigere rundt i en "ydre" verden med fire dyr, og finde frem til det temperament der passer til en situation. Med ro, koncentration, spontanitet og selvkontrol skal børnene bestå forskellige Heltebaner og blive Helten i sit eget liv.

I et 12 ugers forløb blev alle børnehavebørn i alderen 3 – 6 år introduceret til Heltetræningen. Personalet blev sideløbende uddannet som Heltetrænere. Det hele afsluttede med en Heltetest og Heltefest, der blev sendt i TV2 News.

Er du klar over hvem du er?


Kan børn i ret tidlig alder genkende sig selv og sit eget særpræg og være klar over hvem de selv er ?
Når børn er klar over hvem de er, med både  med styrker og skyggesider, kan de lære selv at tage ansvar for det i en ret tidlig alder, og dermed blive skoleklar.

Børnehavelederen Mona Munkgaard interviewet børnehavebørnene efter forløbet, for at se hvor meget selvindsigt børnene havde fået om sig selv.

Her er et udsnit interviewet, hvor nogle af dyrene er genkendes af børnene:

Elefanten fandt en Tiger


Mona: Kan du huske da vi lavede Heltetræning, hvad var det bedste?
Anton: Tigeren var bedst (med tigerstemme, medens han hvæsser klør)
Mona: Er du en Tiger?
Anton: Nej.
Mona: Men du kan bedst lide Tigeren?
Anton: Ja, for den gør sådan her (hvæsser klør)
Mona: Lærte du andet til Heltetræning?
Anton: Ja vi lærte at bruge dyrene.
Mona: Hvad kan du bruge dem til?
Anton: Jeg kan bruge dyrene når jeg er bange, så bliver jeg mere rolig, og så gør jeg sådan her (med en cykel balancerende mellem benene, løfter han hænderne over hovedet, samler dem, puster ud medens han føre dem ned til maven og drejer rundt, og tæller hurtigt til 6). Og man skal drikke 6 glas vand om dagen.

Før vi lavede Heltetræning var Anton en rigtig Elefant, han var en af dem, vi var opmærksomme på fik ordet, og om han var med i legen. En rigtig sød dreng som man godt kan lide, hvis man opdager ham. Under forløbet fortalte hans forældre, at de nu måtte have talepind i familien, for at de voksne også fik ordet! Nu kan vi konstaterer i børnehaven, at Anton har en fået en stemme der kan høres, han har lært at bruge sin vilje og sin stemme.

Sej Sommerfugl


Mona: Kan du huske da vi lavede Heltetræning, hvad var det bedste?
Naja: (med høj energi på stemmeføring) Det bedste var at kravle gennem sværdet.
Mona: Det bedste var at kravle gennem sværdet?
Naja: Ja, og alle dyrene. Alle dyrene var bedst.
Mona: Ved du hvilket dyr du er?
Naja: Ja jeg er sommerfugl, men jeg kan godt li´ tigeren.

Naja er en rigtig sød og forsigtig sommerfugl, som gerne vil gøre det rigtige. At kravle gennem sværdet, er en øvelse som kræver vilje og mod, hvor hun gør brug af Tigerens temperament. Når Naja vælger tigeren, øver hun sig i at bruge sin skyggeside, og i at være tæmmet og utæmmet, hun bruger Tigeren til at lære at bruge sin vilje og sin vrede konstruktivt.

Tigeren der fandt Sommerfuglen


Mona: Kan du huske da vi lavede Heltetræning, hvad var det bedste?
Nicklas: Sommerfuglen!
Mona: Hvordan kan det være sommerfuglen var den bedste?
Nicklas N: Det er fordi den giver mig sådan en dejlig ro i maven.
Mona: Er du sommerfugl?
Nicklas: Nej, men sommerfuglen hjælper mig, så jeg bedre kan høre efter, jeg kan godt li den, for den hjælper mig så jeg ikke driller.
Mona: Er der andet du kan bruge?
Nicklas: Alle dyrene.
Mona: Hvad bruger du dem til?
Nicklas: Så er jeg ikke så bange, jeg er blevet mere modig, såhnn. Hvis jeg bliver ked af det, så gør jeg bare sådan her (han løfter armene over hovedet, samler hænderne, fører dem roligt ned til øjenbrynene medens han puster ud, holder en lille pause, puster ud igen, medens han fører hænderne ned på maven, drejer rundt på maven og tæller til 6).

Nicklas’ far fortæller: Nicklas har virkelig fået meget ud af Heltetræning, det har helt sikkert været et hit for ham. Det har halveret vores konflikter. Når han rammer det røde felt, så ved han nu selv, hvordan han skal finde ro, ellers skal jeg bare sige Heltetræning, så bruger han øvelserne. Han har fået nogle værktøjer der hjælper ham til at finde ro, som han har manglet. Han bruger tit alle dyrene, de sidder på rygraden. Han bruger dem også i forholdet til min kærestes søn, Nicklas er selvfølgelig bedst til det, men de bruger det begge når de er samme, ikke mindst når de ryger i konflikt, bruger de Heltetræning til at komme ud af konflikten igen.

Elefanten fjoller med Aben


Mona: Kan du huske da vi lavede Heltetræning, hvad var det bedste?
Hannah: Elefanten.
Mona: Er du selv en elefant?
Hannah: Ja.
Mona: Er det derfor du bedst kan lide Elefanten.
Hannah: Ja.
Mona: Er der andre dyr du kan lide?
Hannah: Aben.
Mona: Hvad bruger du den til?
Hannah: Når jeg skal fjolle lidt mere?
Mona: Kan du bruge de andre dyr?
Hannah: Nej.
Mona: Hvad var det sjoveste?
Hannah: Det var at hoppe på storetå og hoppe op på bordet, men det må jeg ikke hjemme.
Mona: Så kan vi da gøre det her, skal vi prøve.
Hannah: (springer ud af den mooncar hun sidder i, og løber hen til ”parkour bænken”) Så skal man gøre sådan her, det er kanin-hop (hun sætter hænderne på, og hopper op, men lander på knæene).

Vi øver et par gange, jeg forsøger at vise hende det, men hun bliver ved at lande på knæene. Hendes veninde kommer og viser hende det, og nu kan hun. Hun får en ”Helte tommes up”, hun retter ryggen med et smil, hopper endnu et par gange, løber ned i den anden ende af ”bænken”.

Man kan også gøre sådan her (hun demonstrere hvordan man kan hoppe over, medens man sætter foden på væggen, hun retter ryggen med den ene hånd i vejret, i en flot landing), eller sådan her (hun løber hen til bordet og laver rullefald over bordet, og nu er der begejstrede børn i gang med alle tre demonstrationer)

Når jeg spørger mor hvad Hannah har fået ud af Heltetræning siger hun: ”Se på hende”, og vi konstaterer at det er en pige, som er begyndt at smile og blevet meget mere modig, både socialt og fysisk. Faktisk er Hannahs forældre så begejstret over, den forandring de ser hos deres pige, at de har været drivkræfterne i opstarten af Heltetræning Syddanmark, fordi de mener, at det skal andre jyske børn også have glæde af.

Elefanten der blev modig


Mona: Kan du huske da vi lavede Heltetræning, hvad var det bedste?
Thomas: Alle dyrene.
Mona: Ved du hvilket dyr du er?
Thomas: (med fast stemme) ja.
Mona: Hvilket dyr er du?
Thomas: Alle dyrene.
Mona: Er du alle dyrene.
Thomas: Ja.
Mona: Bruger du alle dyrene her i børnehaven.
Thomas: Nej, jeg bruger dem kun hjemme.
Mona: Hvad bruger du dem til?
Thomas: Så jeg ikke er så bange, og når jeg skal noget og såhnn.
Mona: Er du blevet modig.
Thomas: Ja jeg er blevet mere modig.

Det interessante ved Thomas er, at Pædagogen siger, det ikke er ham der har fået mest ud af Heltetræning. Mor fortæller, at Thomas nu har fået en stemme som de kan høre, han har fået langt mere mod i sociale sammenhænge, og er blevet meget mere stolt af sig selv. Thomas beskriver sig selv som alle dyrene, og pædagogen mener han er Elefant. Det Thomas selv fortæller, er at han bruger dyrene hjemme, men ikke i børnehaven, at han bruger alle dyrene, og de gør ham modig.

Tigeren på rundtur i kompasset


Mona: Kan du huske da vi lavede Heltetræning, hvad var det bedste?
Thilde: Det var sjovest at hoppe (siger hun, og rejser sig med armene i vejret i et lille hop, på det cementrør, hvor hun ligger og slænger sig, hun lægger sig igen, meden hun fortsætter). Jeg har også brugt Tigeren til at sige stop, fordi der var en der drillede mig. Nogen gange bliver jeg ked af det lige som Elefanten, så bruger jeg sommerfuglen, så gør jeg sådan her (hun rejser sig igen, samler hænderne over hovedet, tager hænderne ned til brynene medens hun puster ud, holder en lille pause, fortsætter ned til navlen, og puster fortsat ud, drejer rundt på navlen og tæller til 6), så får jeg det roligt i maven.

Thilde har i hele Heltetrænings forløbet været meget deltagende, meget lærenem og klog. Hun er en meget stærk Tiger, det har givet hende ro, at finde ud af, hvem hun er i fællesskabet, og hvordan hun kan bruge sit temperament hensigtsmæssigt. Mor fortæller: ”Thilde kan være ret hurtig på aftrækkeren, så tænder hun hurtigt af. Hun er jo hurtig, så den når ikke altid op at vende, så siger hun ”jeg er ikke klar mor”, og så kommer den lige (mor løfter armene over hovedet, samler dem og fører dem den på maven, hvor hun drejer rundt og tæller til 6). Hun giver den også til farmor hun siger ”farmor, du når det nok, du er nødt til at gøre sådan her” (mor løfter igen armene til demonstration af hvordan farmor får at vide hun skal gøre), ja ja den kan bruges til både børn og ældre (siger mor med et glimt i øjet)”.
Alle børnene gav udtryk for at det gør dem stolte at være Helte, og at de kan bruge det til mange ting.
Den Ydre Helt er et innovativt  let anvendeligt bud på hvordan man får bevægelses aktiviteter og sunde vaner ind i det daglige arbejde med børnehavebørn.

Børn lære at tage ansvar, stå ved sig selv med de særpræg de har. Heltetræning gør børn skoleklar.

Materialet består af 4 moduler:
KROPPEN , modul 1 – handler om ro og koncentration
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os på telefon 29 90 63 12, eller via formularen herunder.
Navn:
*
Telefon:
*
E-mail:
*
Evt. besked:
 
Helteskolens Forum
Holsteinborgvej 5
2720 Vanløse
Telefon: 29 90 63 12
E-mail: info@helteskolen.dk
CVR: 29000506
     
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Helteskolens Forum | Holsteinborgvej 5 | 2720 Vanløse | Tlf.: 29 90 63 12